חברה ומנהיגות בראי המשפט העברי
"במקום שאין אנשים השתדל להיות איש" ( משנה, אבות ב ה )
נושאים של חברה, של מיקומו ותפקידו של הפרט בכל חברה , דילמות, ושאלות לגבי מנהיגות נוכחת ופועלת, רלוונטים לחברה הישראלית ולחברת בני האדם בכלל.
במסגרת השיעורים שלנו ניתנות אינספור הזדמנויות לבחון מקרים, לשאול שאלות ולדון בכל אלה, מתוך התבוננת מעמיקה במקורות התרבות שלנו, במקורות המשפט העברי ולעקוב אחר התפתחותם.
נלמד ונתמקד ביצירה המגוונת והעשירה של התורה שבעל פה (בעיקר של התלמוד) , החל מתקופות עתיקות ועד ימינו. לימוד שכזה מסייע להכיר את הDNA התרבותי שלנו, לבחון, לשאול, לבקר, ולדון במה עסקו דורות על גבי דורות יוצרי התרבות, מה חידשו ומאיזו סיבה.
מבנה תוכנית הלימודים :
הלימודים נפרשים על פני 3 שנים :
בכיתה י – יחידה 1 "יחיד וחברה" – ציון פנימי. מהווה כ 15%
- סוגיות ונושאים הקשורים באדם, בקשר שבין האדם לחברה ביחס לגופו ולרכושו של הזולות, לחייו, ותרבות המחלוקת
בכיתה יא – 2 יח"ל. בחינה חיצונית בכתב מהווה 50% הציון הכולל של 5 יחידות הלימוד
- "משפט ויושר" – סוגיות שעניינן המפגש בין "החוק היבש " ומנגד מה שטוב, נכון ישר וצודק במציאות היומיומית.
- "דברים שבינו לבינה " – אהבה, זוגיות, קשר, צדדים חוקיים וטקסיים בהתקשרות בין בני זוג. מימי קדם ועד המציאות הישראלית בת הזמן.
בכיתה יב – 2 יח"ל. הציון פנימי , מורכב ממטלות ומהיבחנות בע"פ המהווים 35% מהציון הכולל
היחידות כוללות מספר נושאים דוגמת:
- "יחסי פנים בתוך עולמם של חכמים ויחסם אל העולם שבחוץ"
- "פדיון שבויים" כערך בתרבות היהודית"
- "לא תעמוד על דם רעך" מהמשפט העברי למשפט הישראלי
- "יצר הרע האדם טוב או רע בהיוולדו ? "
יתרונות בולטים :
- העיסוק בסוגיות ערכיות הקשורות ליחיד, חברה , מנהיגות סביבה והקשר ביניהם הוא יומיומי – זו מהות המגמה !
- חשיפה לנושאים שהיוו מרכיבים משמעותיים בעיצוב התרבות היהודית ישראלית וממילא בשאלה של "מי אנחנו" ומה האקלים התרבותי שבתוכו פעל והתפתח עם ישראל.
- רכישת מיומנויות אורייניות, כלים לעבודה עם מקורות ולהתמודדות עם מקורות וסוגיות מפתחי מחשבה.
- עשייה ולמידה מעוררת ליצירת מנהיגות איכפתית, ואנשים צעירים הרגישים לסביבתם האנושית והגיאוגרפית, מודעים למורכבות החיים ונכונות להתמודד עם מורכבות זו.
- דרך היבחנות מרכזית ב 3 היחידות הפנימיות– היבחנות בע"פ
- שיעור המתקיים באווירה המשקפת את הערכים בהם מדובר, תוך שאיפה לצאת מבין כותלי הכיתה ולפעול מחוצה לה בהתאם.
- פעילויות העשרה מגוונת הכוללת ,בין השאר, השתתפות בכנס ארצי לתלמידי מגמות דומות בסיפרייה הלאומית החדשה בירושלים, ביקור במוזיאון "אנו", יציאה לסיורים באתרים ובמקומות בהם חיו ופעלו בתקופת המשנה והתלמוד ( גליל וגולן) שיחה/ הרצאה של עו"ד בתחום דיני משפחה. פעילות משותפת עם תלמידים מורחב ספרדית ועוד.